به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۱۵۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: قول می دهم مشکل عشایر هلیگان را با جدیت بسیار پیگیری و آن را مرتفع کنم.

به گزارش خبردنا"" علی احمد زاده در جلسه شورای عشایر گچساران در منطقه دریلا اظهار کرد: در منطقه هلیگا اختلافاتی بین‌ما و خوزستان و بوشهر وجود دارد که ویدئو کنفرانس با وزیر کشور برگزار شد که قرار است نشستی با استانداران خوزستان و بوشهر و کهگیلیویه و بویراحمد در این خصوص برگزار شود.

وی بیان کرد: خواسته ما این است که رودخانه خیرآباد ما حائل شود بین مرز خوزستان و استان مت در این‌منطقه تا اختلاف به وجود آمده به اتمام برسد. 

استاندار کهگیلیویه و بویراحمد با اشاره به این‌مشکل قدیمی تصریح کرد: اشتباهی شده که خط مرزی ما را از رودخانه خیرآباد به اینکه منطقه تغییر داده اند.

احمدزاده بیان کرد: منطقه را امروز دیدم و شرایط پیش زمینه ای بهتری فراهم شده و در هفته آینده در این‌خصوص گفت و گو هایی با استانداران خوزستان و بوشهر و فرمانداران منطقه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در گذشته فرصت هایی را برای حل این‌مشکل از دست داده ایم ولی الان مشکلات برای عشایر باقی مانده که من قول می دهم این اختلاف را حل کرده تا عشایر بتوانند با آرامش به زندگی خود بپردازند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: باید تمام دستگاه های زیر ربط پای کار آمده تا مشکلات عشایر مرتفع شود از سرپرست شرکت نفت و گاز گچساران انتظار همکاری و کمک به عشایر منطقه هلیگان و دریلا را داریم.

احمد زاده اضافه کرد: برای بهسازی جاده های عشایری می توان از اعتبارات استانی استفاده کرد در سفر رئیس جمهور بخش خوبی به عشایر اختصاص داده نشده بود و بر پروژه ها زیاد اشراف نداشتم ولی در هر حال برای پیگیری اعتبارات عشایر در کشور پیگیری های لازم انجام خواهد شد. 

وی افزود: ما وظیفه داریم تا عشایر این ذخیره انقلاب را حمایت کرده و مشکلات آنها را مرتفع کنبم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تسهیلات خوبی برای عشایر وجود دارد که از مدیرکل عشایر خواستاریم تا در این راه با عشایر همکاری لازم را انجام دهند.

 احمد زاده بیان کرد: صنایع دستی عشایر فرصت خوبی برای اشتغالزایی می باشد که با توجه به هنرمندی بانوان عشایر می توان با پرداخت تسهیلات کم بهره اینگونه کارها را رونق بخشید.

وی گفت : از شرکت نفت گچساران تقاضا داریم برای بهسازی جاده منطقه عشایر هلیگان اقداماتی را انجام دهد تا مشکلات عشایر این قشر زحمت کش مرتفع شود.

علیرضا اتابک فرماندار گچساران در این جلسه اظهار کرد: استاندار تاکید داشتند که جلسه در جمع عشایر ودر منطقه آنها برگزار شود.

وی بیان کرد: استان ما یک استان عشایری معروف بوده و ما را به اسم آنها می‌شناسند.

فرماندار گچساران تصریح کرد: همه مسئولان نظام به وجود عشایر افتخار می کنند و نیاز است فرصت‌هایی را که عشایر برای رونق اقتصاد و خودکفایی ایجاد می‌کنند، مشکلات آنها را برطرف کرده تا بتوانند به راحتی به کار خود بپردازند.

اتابک بیان کرد: می توان به عشایر خدمات بیشتر ارائه داد عشایر خدمات بسیاری اعم از َمحصو لات گوشتی دامی رامی توانند تولید کنند، باید همه امکانات را که نظام انقلاب اسلامی تا کنون ررای آنها ایجاد کرده برای آنها بهتر فراهم شود.

اتابک عنوان کرد: استاندار از نزدیک بخشی از مشکلات را دیده و نیاز است که ساختاری و اساسی مشکلات آنها مرتفع شود.

وی گفت: باید امکانات رفاهی و تسهیل در رفت و آمد آنها را فراهم کنیم.

نادری نماینده عشایر:عشایردریلا و هلیگان گچساران ور این جلسه اظهار کرد: عشایر نقش مهمی در خود کفایی ایران اسلامی انقلاب ایفا کردند.

وی بیان کرد: فرسوده شدن‌ناوگان عشایر ، تعداد کم این تانکرهای آبرسانی ما را با مشکل تامین آب روبرو کرده و انتظار می رود تا دستور دهید شرکت نفت واداره آب و جهاد کشاورزی دست ما را برای این اقدام بگیرند.

نماینده عشایر گچساران تصریح کرد: مرز بین گچساران و بهبهان از توابع خوزستان را بین این دو رودخانه زهره تعیین‌می کنند، الان روستاهای همجوار جلو عشایر گچساران را گرفته و برای آنها مشکلاتی را ایجاد می کنند.

نادری اضافه کرد: بحران خشکسالی مشکلاتی را به وجود آورده پس تسهیلاتی را برای خرید علوفه در اختیار ما قرار دهید،گران بودن داروهای دامپزشکی ما را نیازمند داروهای یارانه ای برای دام‌ها کرده است.

وی اظهار کرد:عشایر دشت گز، دریلا، لیشتر و غیره ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارند که با وجود سد کوثر و رودخانه برای تامین آب دچار مشکل هستند

وی با اشاره به نبود هیچگونه آنتن و دکل مخابراتی در این منطقه تصریح کرد: وجود منابع نفتی و گازی و آلودگی آنها برای عشایر و دام های آنها زیان آور است امید می رود که بخشی از آلایندگی در اختیار آنها قرار گیرد.

نره ای دیگر نماینده عشایر عنوان کرد: سال گذشته در اینجا درگیری به وجود آمد ولی به غیر از فرماندار گچساران کسی اینجا حضور پیدا نکرد، طبق نوشته های موجود اینجا مال عشایر گچساران بوده و اینجا منابع ملی اعلام شد که در حال حاضر با استان خوزستان دچار مشکل شدیم

 

نام:
ایمیل:
* نظر: