به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۳۶۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
در بحث تعرفه‌ها با افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، سعی در کنترل الگوی مصرف شده است و اگر رعایت نکنند، مطابق جداول طراحی‌شده از نیم ساعت تا ۵ ساعت با قطع آب مواجه خواهند شد، اما امیدواریم به این مرحله نرسیم و با همکاری مردم، مصرف مدیریت شود.

خبردنا: مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط شهرستان باشت به عنوان مرکز هجوم آفت پروانه برگ خوار در پهنه زاگرس به اولویت کاری و دغدغه اصلی کارشناسان مجموعه تبدیل شده و حساسیت لازم برای مهار این آفت در بدنه مدیریتی کشور ایجاد شده است .

به گزارش"خبردنا"، سعید جاوید بخت اظهار داشت: بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از اراضی استان  به برگخوار بلوط و جوانه خوار آلوده شده  که از این میزان حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ هکتار آفت برگخوار بلوط و ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آن آلوده به آفت جوانه خوار بلوط است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی هایی که اخیرا انجام شده این رقم به حدود ۶۰ هزار هکتار رسیده است اظهار داشت: علت های متعددی این آفات دارند و در سطح استان آفت برگخوار در مناطق زیادی شیوع پیدا کرده است.

وی ادامه داد: گرچه هم اکنون مرکز آفت برگخوار جنگل های بلوط شهرستان باشت است ولی شهرهای دیگری در منطقه چاروسا و دشمن زیاری در شهرستان کهگیلویه و لنده نیز در بحث افت برگخوار نیز مبتلا است و  در بحث جوانه خوار بلوط در شهرستان بویراحمد و دنا عمدتا در منطقه لوداب است.

وی تاکید کرد: در بحث برگخوار بلوط که بیشتر اوج این آفت در شهرستان باشت بوده و برگ های درختان در آن منطقه خشک شده اند بالغ بر ۱۵ هزار هکتار در آن منطقه دچار افت شده است.

جاوید بخت تصریح کرد: پیگیری های متعددی برای مبارزه با این آفات انجام شده و علاوه بر پایش انجام شده در سطح استان و اعزام  چهار تیم کارشناسی مختلف به منطقه  ، مسئولان و کارشناسان کشوری نیز از منطقه بازدید داشته اند. 
وی از پایش  افزون بر ۳۵۰ هزار هکتار در سطح عرصه های استان خبر داد و گفت : در این پایش بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از این ۳۵۰ هزار هکتار آلوده بوده و بر اساس ارزیابی های جدید به ۶۰ هزار هکتار رسیده است.

جاوید بخت عنوان کرد: در این مدت فعالیت های کارشناسی تیم گیاه پزشکی فعال شده است و کارگروه گیاه پزشکی متشکل از اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات، حفظ نباتات و منابع طبیعی تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این تیم علاوه بر تشکیل جلسات اداری بازدید های میدانی هم انجام دادند.

وی تاکید کرد: فعالیت های این افت برگ خوار بلوط به شکل چهار مرحله زیستی است که عمدتا پایش و ارزیابی آن ها انجام شده است.

جاوید بخت ابراز داشت: در بحث مبارزه با آفات اعتبارات زیادی را می طلبد و عزم ملی را نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این آفت تنها مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و دربرگیری در تمام حوزه زاگرس را دارد و مشکلی بوده که در استان های حوزه زاگرس این آفت شیوع پیدا کرده است.

جاوید بخت تاکید کرد: در استان سید علی احمدزاده استاندار به جد پیگیر مشکلات موجود است و منابع طبیعی چندین مرحله بازدید میدانی، پیگیری های جدی و مکاتبات مختلف با سازمان داشته است.

وی بیان کرد: موضوعی که وجود دارد این است که مبارزه با این آفت باید در زمان خاصی باید باشد ‌و البته با توجه به مبارزات بیولوژیکی که در سطح عرصه ها انجام شده، به نظر می رسد در این فصل بازدهی لازم را برای مقابله ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنابراین تلاش منابع طبیعی ادامه دارد و با حساسیت هایی که در سطح ملی ایجاد شده و مجموعه تیم های کارشناسی و مجموعه سازمان بتوانیم در آینده علاوه بر بحث پیشگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن جلوگیری بکنیم و در زمان مناسب مبارزات بهتری در اسفندماه انجام شود.

وی ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه خواهان تامین اعتبار هستیم و از همه مردم استان درخواست کمک داریم.

جاوید بخت تصریح کرد: علی رغم پیگیری های انجام شده تاکنون در بحث اعتبارات ۱۴۰۱ منابع طبیعی استان، نتوانسته منابعی دریافت کند اما با جدیت پیگیر موضوع هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بر اساس حساسیت های ایجاد شده، استانداران حوزه زاگرس برنامه ای برای جنگل های زاگرس دیده اند.

وی افزود: این برنامه در سطح استانداران و معاون اول رئیس جمهور در دست پیگیری است.

جاوید بخت تصریح کرد: امید است با نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم نسبت به موضوع و پیگیری های استان بتوانیم گزارش خوبی را به مردم بدهیم و دغدغه های پیش رو  را رفع کنیم.

وی در خاتمه ضمن ابراز خرسندی از دغدغه مندی های لازم نسبت به رفع این چالش زیست محیطی که در استان از سوی مسئولان مختلف پدید آمده ابراز داشت: این قول را می دهم با جدیت، با حساسیت و با احساس مسئولیت پیگیر خواهم بود تا در جهت رفع دغدغه مردم قدم مثبتی برداریم.

به گزارش خبردنا، بروز خشکیدگی ناشی از آفت برگ خوار در جنگل های بلوط شهرستان باشت این روزها واکنش هایی را در محافل رسمی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است .

نام:
ایمیل:
* نظر: