به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۰۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
تخصیص آب سد تنگ سرخ بر اساس اسناد بالادستی ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای شرب یاسوج، ۳/ ۱۳ میلیون برای صنایع، ۳/ ۳۳ میلیون برای کشاورزی و ۵/ ۳۴ برای زیست محیط که سرجمع این‌ها ۱۰۱ میلیون متر مکعب برای بویراحمد است.

خبردنا: مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه و نیم میلیارد روان آب در بویراحمد و دنا هدر می‌رود

به گزارش"خبردنا"، آرش مصلح با بیان اینکه بارش‌ها در استان مواقعی صورت می‌گیرد که کمترین مصرف آب را داریم، گفت: در ۸ ماه از سال که نیاز به آب داریم، هیج بارشی وجود ندارد که نیاز است در مواقع بارش آن‌ها را ذخیره کنیم.
 
او می گوید: برای ذخیره این روان آب‌ها هیچ سدی در این دو شهرستان وجود ندارد، از طرفی بی نظمی در شبکه از دیگر مشکلات آب یاسوج است.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصلاح شبکه توزیع و احداث سد را از راه حل‌های رفع این مشکل عنوان کرد و ادامه داد: جمعیت شهر یاسوج حدود ۳۰۰ هزار نفر است و مناطق محتلفی هم در آینده به این شهر اضافه می‌شود.
 
او با بیان اینکه شهر یاسوج با رشد جمعتی بر اثر مهاجرت مواجه است، یادآور شد: جمعیت یاسوج در ۱۰ سال آینده به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد لذا ضرورت دارد منبع آب پایدار برای آن در نظر گرفت.
 
مصلح با اشاره به اینکه هم اکنون آب شرب یاسوج از طریق چند حلقه چاه و منابع آبشار تأمین می‌شود، گفت: منابع آب زیرزمینی و آبشار پایدار نیستند و با یک ببارش باران کدر می‌شوند.
 
وی راه حل رفع این مشکل را احداث سد تنگ سرخ در یاسوج عنوان کرد و گفت: در این صورت بارش‌های آن چهار ماه را ذخیره شده در مواقعی که بارش وجود ندارد می‌توان از آن هم برای شرب و صنعت استفاده کرد.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حجم این سد را ۱۲۵ میلیون متر نام برد و بیان کرد:تخصیص آب سد تنگ سرخ بر اساس اسناد بالادستی ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای شرب یاسوج، ۳/ ۱۳ میلیون برای صنایع، ۳/ ۳۳ میلیون برای کشاورزی و ۵/ ۳۴ برای زیست محیط که سرجمع این‌ها ۱۰۱ میلیون متر مکعب برای بویراحمد است.
 
او گفت: ۵۶ میلیون متر مکعب باقیمانده هم برای شیراز خواهد بود، چون ۷۴ درصد تولید آب در حوزه سد تنگ سرخ از استان فارس سرچشمه می‌گیرد باید سهمی از این آب داشته باشند.
 
مصلح اضافه کرد: در طرح‌های ملی نمی‌گویند این سد مال کدام استان است، کما اینکه همین برق ما از نیروگاه رامین اهواز و گاز این استان از عسلویه می‌آید.
نام:
ایمیل:
* نظر: