به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۱۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
سینایی خبرداد:
سخنگوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که با گذشت دو هفته از مشاهده یک قلاده پلنگ در محدود باغات انگور بَندان سی سخت مرکز شهرستان دنا، این قلاده هنور مشاهده نشده استو

"هادی سینایی " در گفت و گو با خبردنا در پاسخ به این سوال که سرانجام یک قلاده پلنگ که باغداران بَندان سی سخت مرکز شهرستان دنا، آن را دیده بودند، چه شد؟ اظهارداشت: پس از گذشت دو هفته از این موضوع، هنوز پلنگ محدوده باغات انگور بَندان سی سخت باوجود استفاده از طعمه، دوربین های دید در شب و بکارگیری وسایل سمعی و بصری مناسب هنوز دیده نشده است. 

وی در پاسخ به این سوال که بعنوان کارشناس، دلیل این مشاهده نشدن را چه می دانید؟ هم خاطرنشان کرد:اساسا، پلنگ در جاهایی که احساس خَطر می کند ظاهر نمی شود و حتی شب ها با احتیاط ظاهر می شود و بعقیده من، پلنگی که در این منطقه گردشگری و باغی مشاهده شده، متوجه خطرات حاشیه ای برای خود شده است. 

رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که شنیده می شود یک قلاده پلنگ، شب گذشته به گله گوسفندی در روستای دِهنوی سی سخت دنا حمله ور شده و باعث تلف شدن 2 راس بز و گوسفند شده است، شاید همین پلنگ باشد و آیا این موضوع صحت دارد؟ ادامه داد: پلنگ جانوری است که هنگام حمله، اغلب تَک طعمه بوده و فقط به یک طُعمه حمله و به همان یک طعمه هم راضی است.

سینایی با بیان اینکه پلنگ پس از موفقیت در حمله، طعمه شکار شده را برداشته و به جای اَمن می بَرد، اظهارداشت: ما تائید می کنیم که یک راس بُز و یک راس گوسفندِ دامدار روستای دهنوی سی سخت تلف شده اما نحوه تلف شدن و مکان آن نیاز به بررسی لاشه ها دارد. 

وی گفت: گرگ و سگ های ولگرد عُمدتا بدلیل حِرص و طعمه ای که دارند هنگام حمله به یک طُعمه قانع نیستند و اغلب بدنبال افزایش تعداد طعمه های دیگر هستند.

سخنگوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که در حمله گرگ و سگ های ولگرد به دام ها، تعداد تلفات بالا است.

سینایی افزود: پلنگ در هنگام شکار اغلب به یک طعمه حمله می کند و پس از شکار، آن را با خود می بَرد اما گرگ و سگ های ولگرد غالبا در چند شکاری حَریص هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: