به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۳۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
پدر صنعت کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با "خبردنا" / بخش دوم :
سرمایه گذاران در استان در گذشته به جهت عدم وجود زمینه فعالیت و کمبود نیروی انسانی با مهارت فنی و بی اعتمادرپی بانکها به توانمندی و پتانسیل متقاضیان، مشکلاتی را در اخذ تسهیلات مالی و اعتباری برای سرمایه گذار فراهم می نمود . در ابتدای سرمایه گذاری با معضلاتی مواجه بودم که با پشتکاری که داشتم بحمدالله همه مرتفع و زمینه مساعد فعالیت کاریو اخذ تسهیلات فراهم گردید.

خبردنا - عادل علیبازی : بدون تردید کمتر فردی در کهگیلویه و بویراحمد است که نام «حاج خسرو باقری» را نشنیده باشد یا او را به عنوان کارآفرین کلاه نمدی نشناسد.

او بزرگترین کارآفرین استان و کشور است که توانسته یکی از پنج کارخانه تولید کامپوزیت دنیا را در یاسوج تاسیس نماید . نکته ی جالب آنکه این کارآفرین در رسیدن به شغل معلمی در زمان مرحوم "بهمن بیگی" ناکام شده بود و اینگونه به سمت کارآفرینی هدایت شد. ناخواسته و از سر اجبار.

 بخش اول این گفتگوی خواندنی  با عنوان " بهمن بیگی نگذاشت معلم شوم " تقدیم شد آنچه می خوانیم بخش دوم این گفتگوی اختصاصی " خبردنا " است : 


خبردنا : اولین ورود شما به دنیای سرمایه گذاری و کارآفرینی از چه سالی و چگونه بود؟

در سال 1375 شروع به تاسیس کارخانه آرد نمودم و به صنعت مشغول شدم . بزرگترین کارخانه را در استان تاسیس نمودم . چون در کشور رفت و آمد زیادی داشتم مردان بزرگی را می دیدم که دست به چه کارهایی می زنند ، تصمیم گرفتم دست به کارهای بزرگ بزنم ولی حیف که سواد عالیه نداشتم کما اینکه در موقع افتتاح کارخانه آرد جناب آقای مهندس شورانگیز استاندار وقت گفتند که این آقا در بخش صنعت برای شناختن بویر احمدها در این بخش صنعت به نسبت خود کمتر از جنگ تامرادی اقدام نکرده است .

خبردنا : چه مشکلاتی در ابتدای سرمایه گذاری در استان داشتید ؟

حساسیت ها و توهین ها و تهمت ها در استان زیاد است ولی اهمیت نمی دهم. از خدا می خواهم آنها را هدایت نماید و هیچ گونه دلسردی برای من به وجود نمی آورد . به دیگر سرمایه گذاران هم توصیه می کنم اهمیت ندهند که این استان را از نام کمتر توسعه یافته بردارند.

افتخار خود را از عشایر بودن کهگیلویه و بویر احمدی خود می دانم کما اینکه در جلسه ای با حضور جناب آقای احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به عنوان کارآفرین نمونه که عکس آن در روزنامه ابتکار تقدیم شد وزیر تعاون موقعی اسم همه استان های کشور را بردند بجز کهگیلویه و بویر احمد ، بلند شدم و اعتراض کردم که آقای رییس جمهور ، وزیر محترم تعاون تعاونیهای استان اصفهان که از زمان صفویه پایتخت بوده یا مشهد که از زمان هارون الرشید پایتخت ایران بوده افتخاری برای آنها می کنند به نظرم افتخار نیست بلکه برای استان کهگیلویه و بویر احمد افتخار است که بنده یکی از پنج کارخانه ای که در اروپا مونتاژ شده به یاسوج آورده ام .

در اعتراض این جلسه را ترک می کنم و ترک کردم، رئیس جمهور فرمودند برایش دست بزنید ، عشایر که قهر نمی کنند آن هم عشایر قشقایی ، برگشتم گفتم آقای رییس جمهور خودت هم خرابش کردی اگر بر سرم کلاه می بینی قشقایی نیستم از عشایر سلحشور کهگیلویه و بویراحمد هستم و نیاکان ما از زمان کریم خان زند تا آریو برزن و غیره همیشه این کلاه را با افتخار بر سر داشته اند و لرها افتخار دارند از این کلاه به سر دارند.

خبردنا : چه اندیشه های در ابتدای کارآفرینی در استان داشتید؟

همواره در این اندیشه بودم که با ایجاد طرح بزرگ و اشتغالزایی که با داشتن توجیهات فنی و اقتصادی و مالی بتواند نقش سازنده و اثر بخش در جامعه کشوری و استانی داشته باشم و لذا با دارا بودن جرات و جسارت سرمایه گذاری و ریسک پذیری اقدام به ایجاد شرکت دنا صنعت به عنوان بزرگترین کارخانه تولید لوله های پلیمری و کامپوزیتی با ظرفیت سالانه 85000 تن در شهر یاسوج نمودم.

خبردنا : چه مشکلاتی در ابتدای سرمایه گذاری در استان داشتید ؟

سرمایه گذاران در استان در گذشته به جهت عدم وجود زمینه فعالیت و کمبود نیروی انسانی با مهارت فنی و بی اعتمادرپی بانکها به توانمندی و پتانسیل متقاضیان، مشکلاتی را در اخذ تسهیلات مالی و اعتباری برای سرمایه گذار فراهم می نمود . در ابتدای سرمایه گذاری با معضلاتی مواجه بودم که با پشتکاری که داشتم بحمدالله همه مرتفع و زمینه مساعد فعالیت کاریو اخذ تسهیلات فراهم گردید.

خبردنا: مهمترین سرمایه گذاری شما در چه حوزه های است . چه تعداد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده اید ؟

سر مایه گذاری خود و اعضای خانواده ام همگی با توکل به خداوند متعال و ائمه اطهار بوده است در زمینه های صنعتی و تولیدی اعم از لوله های بتنی ، کارخانه آرد کارخانه های تولید شمش فولاد و مجتمع عظیم تولیدی صنعتی لوله های پلی اتیلن و کامپوزیت می باشد که بیش از یکهزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به کار اشتغال دارند.

خبردنا : تعداد زیادی از جوانان و میانسالان استان و کشور هستند که سطح سواد آنها از شما بیشتر است اما هرگز کارآفرین نبوده و حتی دنبال کارهای پایین دست جامعه هستند تفاوت خودتان را با آنها در چه چیز می بینید ؟

کارآفرینی به جوان یا میانسال بودن و سطح سواد ارتباط ندارد و مهم ترین عامل ریسک پذیری ، پشتکار، علاقه مندی و البتع خوش فکر و حسابگر بودن است که بتواند با تصمیم سازنده و بجا و استمرار فعالیت و استفاده بهینه از نیروهای توانمند با مدیریت و نظارت دقیق و دارا بودن اطلاعات روز بخش اقتصادی و بازار کار و تولید و مهمتر از همه داشتن روابط و رفتار اجتماعی سالم و سازنده باشد.

خبردنا : مهمترین مشکلات سرمایه گذاری در استان چیست ؟

سرمایه گذاری اصولاً مستلزم پذیرش جامعه ، رونق اقتصادی بازار ، نیروی انسانی ماهر و علاقه مند به کار ، پشتوانه مالی ( بانک و سرمایه گذار) ، حمایت متولیان دولتی مربوطه و پشتکار خواسته واقعی سرمایه گذار متقاضی است.

خبردنا : پیشنهادات شما برای رفع مشکلات چیست ؟

متولیان و مسئولین و نمایندگان دولت در استان با برنامه ریزی و نیازهای آتی جامعه و روند افزایشی جامعه ضرورت تامین نیازمندیهای آن را با حمایت نمودن سرمایه گذاران متقاضی ، مخترعین و مبتکرین و نخبگان ترجیحاً بومی استان و فراهم نمودن زمینه و اشتغال، تولید محصولات با کیفیت ، اعتماد سازی برای جامعه و بانکها ، عدام سطحی نگری مدیران دولتی ، عدم توجه به دیدگاههای منسوخ نسبت به وجود افراد تاثیرپذیر در رونق صحیح اقتصادی و تولیدی و نیز خلاف گزارشات شایعاتی افراد مغرض جامعه ، جلو گیری از ورود کالاهای خارجی به کشور ، استاندارد سازی تولیدات ، بومی سازی نیازمندیهای جامعه ، رقابت پذیری کالاهای تولیدی می تواند بخشی از مهمترین مشکلات پیش روی سرمایه گذاران را رفع نماید.


ادامه دارد ......

نام:
ایمیل:
* نظر: